Friday, February 15, 2013

SALAM AIDILFITRI

Lama sangat nak kumpul mood..nak tulis cerita hari raya tahun ni. Sama macam tahun lepas..bila hari raya, semua akan pulang ke rumah abah..berkumpul ramai2. Anak cucu tidur dekat ruang tamu, ruang tengah..dan abah akan tidur dekat bilik tilam tu dah menjadi kebiasaan setiap tahun. 5 bilik seakan- akan sudah di "cop" adik-beradik yang lain...tapi itu semua tak menjadi masalah...


Raya kedua juga seperti tahun yang lalu, konvoi berjalan ke rumah bapa saudara dan juga abang2 yang tinggal berdekatan dekat rumah abah..


Rumah pertama yang diserbu ke rumah Mak andak...tak jauh dari rumah abah..Mak andak sangat baik..=')


Kemudian ke rumah Abang Jamal..pekena nasi paprik, apam polkadot...nyammeh...rumah pertama dah penuh..


Kakak ipar dengan anak-anaknya...bererti anak saudara piha bersama cucu saudara..OHH...-_-'

Kemudian terus ke rumah Itam dan akhir sekali ke rumah abang Jasin..time ni memang tak larat nak capture gambar lagi..sebab terlalu kenyang...siap tumpang lelap lagi..-_-'..

Tapi agak sayu tahun ni..piha tak dapat lagi nak ke rumah arwah pak jang...pak jang meninggal sebaik sahaja sebelum tibanya bulan puasa...Arwah mak jang pula pergi lebih kurang setahun sebelum pak jang pergi...

Ingat lagi dulu..kalau pergi beraya dekat rumah pakjang, masa pak jang sihat..mesti pak jang hidangkan piha dengan nasi minyak..kuih muih yang mak jang buat terutama kuih goyang, suji, tempeyek dan macam2 lagi..siap bungkus bawa balik....mak jang beri piha plastik, piha bungkus semua kuih dalam balang..=')

Sayangnya piha dekat arwah mak jang dan pak jang...
semoga pak jang dan mak jang tenang berada di sana..AL FATIHAH



Lepas puas ke rumah saudara terdekat..tiba masa beraya dengan sahabat handai...
Tahun ni rakan2 yang berlajar dekat luar negara semua balik..alhamdulillah..dapat gather sama2..



Macam tahun yang lepas, tak pernah lupa untuk beraya ke rumah cikgu..time ni kami ke rumah Ustazah Ruzimah..dalam kampung kami juga. Ustazah cikgu pendidikan islam kami masa sekolah rendah. Cikgu yang sangat terbuka, ramah..penyayang of course..='D...sayang cikgu...


Suhada dengan ustazah..


Pelajar Christchurch University..Safiqa merangkap anak Cikgu Jannah..cikgu muzik kami...pun balik juga tahun ni..=)


Fatin dengan ustazah...='D..dah habis study dah fatin..bakal Pharmacist..inshaallah..sedang mencari pekerjaan...kawan yang paling rapat lah dengan piha..kalau balik..selalu dengan dia..


Yess..of course...saya bersama ustazah..=').....ustazah banyak kasi dorongan dan nasihat...=)

Jasa cikgu tak berpenghujung...=')
Tahun ni tak sempat ke rumah cikgu Pauzan, Cikgu Rashidah, Cikgu Natrah..
sebab kebanyakan kawan2 dah naik masa seminggu raya...
Inshaallah..tahun depan..



Dah puas pusing dekat area Masai..2 minggu raya kami menuju ke Kota Tinggi untuk ke rumah abang sahar dan abang osman..masing2 duduk dekat Felda Lok Heng dengan Felda Simpang Waha..


Sekarang nak ke Kota Tinggi dah senang..tak payah nak ikut jalan jauh kena ikut jalan ke Mersing....Highway Cahaya Baru yang terletak tak berapa jauh dengan kampung...boleh menghubungkan antara Masai dengan Kota Tinggi dalam masa 30 minit sahaja..


Abah, awe, usu dengan piha...

No comments:

Post a Comment